Enqvist ny turneringsdirektör för SO – ”Det här ska bli fantastiskt roligt”

Med sina tre titlar är han segerrikaste svensk i Stockholm Open.
Nu blir han turneringsdirektör där.
-Stockholm Open ligger mig väldigt varmt om hjärtat och det här ska bli fantastiskt roligt, säger Thomas Enqvist till Good to Great Journal.

Årets upplaga slutade i går och vi kan nu alltså avslöja att det blir tidigare världsfyran Enqvist som tar över som turneringsdirektör efter Simon Aspelin vilket även SportExpressen rapporterar om.

-Det är ett viktigt uppdrag där jag vad gäller den sportsliga delen kan vara med och forma turneringen. Framför allt handlar det ju om att få ihop ett starkt och för publiken attraktivt startfält.

Det arbetet börjar redan nu. Precis som sina företrädare har Enqvist en tuff utmaning eftersom SO avgörs veckan efter Shanghai Masters.

-Det är därför inte lätt att få hit de allra största namnen. Målet är att få hit dragningskraftiga stjärnor och att ha en mix med etablerade toppspelare och heta framtidsnamn.

-Att Stockholm Open ligger där den gör i kalendern har ibland också en plussida. Det händer ju att en stjärna väldigt tätt inpå turneringen ber om wild card för att förbättra sina chanser att kvalificera sig till ATP-slutspelet, säger Enqvist.

I likhet med ATP-tourens övriga 250-turneringar måste SO med startpengar köpa in toppspelare. Turneringar med 500-status är garanterade några toppnamn och i Masters återfinns normalt samtliga stjärnor i startfältet.

Hur stor ”plånbok” Enqvist fått kan han inte avslöja.
Men du vet hur det ser ut på marknaden och om du jämför med andra 250-turneringar?

– Jo, den (plånboken, min anmärkning) känns bra. Vi har en budget för ett mycket starkt startfält, säger han.
Med ”vi” avser 1999 års Australian Open-finalist den nya arrangören Stureplansgruppen Event AB som 2020 tar över efter Game Set Events.

Är målet att satsa på en av de största fixstjärnorna eller att ha flera lite mindre?
– Det är en bra fråga som jag tror kan ha olika svar år från år. Under en lång period har Nadal, Federer och Djokovic dominerat totalt. Men den unga generationen låter höra tala om sig mer och mer.

-Se på Daniil Medvedev som var i final i US Open och nyligen tog titeln i Shanghai. Han är ännu inget stort namn utanför tennisen men kan mycket snart vara det, säger Enqvist och fortsätter:

-Ambitionen är också att etablera en relation med unga spelare som vi tror är morgondagens stjärnor.

Det långsiktiga tänket genomsyrar helhetsplanen som den nya arrangören har för turneringen i stort.

Stefan Paymer: "Naturligtvis är tennisen nummer ett"

– Vår vision är att på tre år bygga världens mest hållbara idrottsevenemang, säger Stefan Paymer, VD på Stureplansgruppen Event AB.

– Det handlar inte bara om att skapa miljömässig hållbarhet, utan även den ekonomiska och sociala hållbarheten ska få ta lika mycket plats.

Kan du ge några exempel?
– Specifika exempel vill vi släppa kontinuerligt framöver. Det handlar om att tillsammans med våra partners skapa ett antal olika samhällsfrämjande hållbarhetsincitament och därmed generera en värdegrund i turneringen som är starkare än bara tennisen i sig.

När Good to Great Journal i slutet av förra året kunde avslöja att Stureplansgruppen Event AB tar över driften av Stockholm Open var reaktionerna blandade.
”Spännande och häftigt” tyckte en del medan andra uttryckte farhågor om att det sportsliga kommer att överskuggas av andra intressen.

Paymer:
-Naturligtvis är tennisen nummer ett. För vår del handlar det om att göra en redan bra produkt ännu starkare och mer attraktiv.

Hur?
-Först och främst handlar det förstås om styrkan på startfältet. I Thomas har vi en turneringsdirektör som vet precis vilka spelare som drar. Dessutom är han med sitt goda anseende i alla läger exakt den person vi sökte.

Blev du chockad när du fick veta hur mycket de största stjärnorna begär i startpengar?
-Ja, eller rättare sagt, jag blev lite chockad över hur stort glapp det är mellan superstjärnorna och stjärnorna bakom dem. Det stora glappet har jag inte sett i andra branscher.

-Det här visar vilka starka kommersiella krafter som finns i tennisen.

Paymer berättar inte hur stor summa startpengar som finns men säger:

– Genom mera utvecklade och värdeskapande associationsrättigheter och aktiveringsmöjligheter kommer vi kunna skapa partnerskap som kan vara med och förverkliga alla delar i vår vision för turneringen.Inklusive ett riktigt intressant och attraktivt startfält.

Så sponsorsbiten är redan i hamn?
-Vi kallar det partners. Vi vill ha partners med ett synsätt och engagemang som är i linje med vårt. Vi är inne i avtalsprocesser och tanken är att allt ska vara klart före årsskiftet.

Kommer vi att få se en annan typ av sponsorer än de som i dag finns i tennisen?
-Förmodligen en större bredd med företag som tidigare inte varit engagerade i tennis”.

En titelsponsor får sällan sitt namn exponerat i media utan syns i huvudsak bara på arenan – kommer ni att ha en titelsponsor?
-Det är planen men eftersom inget är skrivet är det inget jag kan kommentera mer än så.

Du sa tidigare att ni tillsammans med era partners vill skapa något ”som genererar en värdegrund i turneringen som är starkare än bara tennisen i sig”.
Förklara närmare?

-Ambitionen är att inte bara göra turneringen i sig attraktivare utan att också försöka påverka tennisen i sig i positiv riktning. Vi vill vara en röst för tennisen och inte bara för turneringen. Tennis ska inte vara bara en sport, det ska vara en livsstil.

Vilken skillnad kommer åskådarna att märka när de nästa år kliver in i Kungliga hallen?

-Det är en klassisk och fantastisk arena som bjuder på en unik miljö. Kungligas fantastiska estetik kan lyftas fram på ett bättre sätt än vad som gjorts.

Hur?
-Vi kommer skapa en mer genomarbetad helhet i alla delar av evenemanget som till exempel utseende, värdskap, mat och dryck, aktiveringar och den totala upplevelsen.

Paymer poängterar att den nya arrangören ska se till att SO gör avtryck långt innan besökarna når arenan på Lidingövägen.
-Vi anser att turneringen syns för lite på stan och därför når en begränsad skara personer, säger han och fortsätter:

-Och utanför den kretsen talas det inte alls om Stockholm Open under året. Det vill vi ändra på. Pulsen ska öka och Stockholm Open ska märkas under hela året.

"Svensk tennis tjänar ju också på att vi får så attraktiva spelare som möjligt i startfältet"

Tillbaka till det sportsliga och turneringsdirektören Thomas Enqvist, med sina 19 ATP-titlar Sveriges segerrikaste spelare efter världsettorna Björn Borg, Stefan Edberg och Mats Wilander.

Med titlarna i Kungliga hallen 1995, -96 och 99 är den 45-årige stockholmaren segerrikaste hemmaspelare i SO.

-Som liten grabb var jag här och tittade på turneringen. Det föddes en dröm om att en gång få spela här, säger Enqvist och fortsätter:
-När jag sedan blev proffs var Stockholm Open höjdpunkten på året. Tillsammans med Davis Cup är mina segrar här de starkaste minnena från karriären.

Turneringen ägs av Salk, KLTK samt Stockholms tennisförbund. Klubbarna har vardera 40 procent och förbundet 20 procent.
Även om driften av turneringen åligger arrangören är ägaren med och bestämmer hur startfältet ser ut.

Arrangören förfogar över två wild card. Ägaren över ett.
Oftast är parterna ense. Men ibland blir det konflikt. Som i år då hete världssexan Alexander Zverev veckan före SO bad om ett wild card.

Arrangören Game Set Events ville ge den 22-årige tysken den sista friplatsen men ägaren tyckte annorlunda.

Hur ser du på det och på förhållandet mellan ägare och arrangör?

-Jag vet inte alls bakgrund till det som hänt och kan då inte heller kommentera det. En bra relation till ägarna är självfallet oerhört viktig.

– Det är bra att Stockholm Open har tillsatt en VD som jag kan ha kontinuerlig dialog med och där vi jobbar tillsammans, säger Enqvist om SOAB:s VD Jamie Perry som tillträdde i juli förra året.

Hur tänker du kring vilka spelare som ska ha wild card – jag menar inte specifika namn utan generellt?

-Tänker man med hjärtat ska wild card gå till svenska spelare. Man vill ju att så många svenskar som möjligt ska få chansen, säger Enqvist och fortsätter:

-Samtidigt måste man vara ärlig och ta ett ansvar mot tävlingen. Svensk tennis tjänar ju också på att vi får så attraktiva spelare som möjligt i startfältet. Så det är en balansgång. Att gynna svenska spelare utan att fördenskull ta dumma beslut.

Stockholm Open är viktig för svensk tennis och ingen intern angelägenhet för regionen. Det var däremot förkvalet till SO-kvalet. Samtliga 16 inbjudna spelare kom från Stockholmsklubbar.

Är det något du vill ändra på?

-Ja, alltså, nu svarar jag spontant utan att ha satt mig in i allt. Jag gillar verkligen förkval men tycker att det ska vara öppet för spelare från hela landet.

Till sist, vilken toppspelare vill du helst se i Stockholm Open nästa år?
-Haha, det kan jag inte säga. Får vi då inte honom blir det ju fel, svarar Thomas Enqvist.

Fotnot: Innan Thomas Enqvist blir turneringsdirektör officiellt ska han godkännas av ATP. Det blir bara en formalitet.

Skrivet av: Jonas Arnesen - 2019 10 21